Byrådets dagsordener og referater 2014-2017
Mødedato: 25. februar 2015
Mødested: Byrådssalen Juelsminde Rådhus
Dagsordenpunkter
14. Revisionsberetning nr. 13 - delberetning for regnskabsår 2014Klik her for at folde ud og læse mere om Revisionsberetning nr. 13 - delberetning for regnskabsår 2014
Beslutningstema
Stillingtagen til Revisionsberetning nr. 13 - delberetning for regnskabsåret 2014.
Historik
Revisionsberetningen er modtaget fra BDO Kommunernes Revision 3. februar 2015, og er fremsendt på mail til Byrådets medlemmer 3. februar 2015.
Lov om Kommuners styrelse § 42 b. "Kommunalbestyrelsens formand sørger for, at revisionens beretninger, jf. § 42, stk. 4, udsendes til kommunalbestyrelsens medlemmer senest 7 dage efter modtagelsen".
Sagsfremstilling
BDO Kommunernes Revision har fremsendt revisionsberetning nr. 13 til Byrådets behandling. Revisionsberetning nr. 13 omhandler delberetning for regnskabsår 2014 for den løbende revision indtil 1. december 2014.
Revisionen udføres ved stikprøver med det formål at vurdere og efterprøve, om interne forretningsgange og kontrolsystemer fungerer hensigtsmæssigt og betryggende. Endvidere vurderes og efterprøves det, om kommunens dispositioner vedrørende regnskabsmæssige forhold med videre er i overensstemmelse med Byrådets bevillinger og øvrige beslutninger, love og andre forskrifter samt indgåede aftaler og sædvanlig praksis. I forbindelse med revisionen skal det vurderes, om udførelsen af Byrådets og udvalgenes beslutninger og den øvrige forvaltning af kommunens anliggender er varetaget på en økonomisk hensigtsmæssig måde. Revisionen i den anførte periode har omfattet de områder, der er omtalt i beretningen. BDO Kommunernes Revision har i beretningen medtaget nogle anbefalinger, som er drøftet med administrationen. Administrationen har herefter igangsat forskellige tiltag i forhold til disse anbefalinger.
Den udførte revision har jævnfør afsnit 2.2 ikke givet anledning til bemærkninger.
Administrationen indstiller, 16. februar 2015, pkt. 22:
at Revisionsberetning nr. 13 - delberetning for regnskabsåret 2014 godkendes.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 16. februar 2015, pkt. 22:
Indstilles godkendt.
Kommunikation
Beslutning meddeles tilsynsmyndigheden og BDO Kommunernes Revision.
Lovgrundlag
Lov om Kommunernes styrelse § 42 om revision af kommuners økonomiske forvaltning.
Beslutning
Godkendt.
Bilag
15. Samarbejde BeredskabsområdetKlik her for at folde ud og læse mere om Samarbejde Beredskabsområdet
Beslutningstema
Principbeslutning om sammenlægning af beredskab Horsens og Hedensted
Sagsfremstilling
Som en del af aftalen om kommunernes økonomi for 2015 mellem Kommunernes Landsforening (KL) og Regeringen blev det besluttet, at der fra 1. januar 2016 maksimalt skal være 20 kommunale beredskaber og at de kommunale beredskaber skal overtage beredskabsmæssige opgaver fra staten.
De 20 kommunale beredskaber skal som udgangspunkt etableres efter en frivillig kommunal proces. I det omfang det ikke lykkes at nedbringe antallet af kommunale beredskaber til 20 vil staten fastsætte sammensætningerne.
Landets kommuner har siden efteråret søgt sammen i frivillige samarbejder. På nuværende tidspunkt tegner der sig 20 kommunale beredskaber af varierende størrelse, hvoraf et samarbejde mellem Hedensted og Horsens er det mindste indbyggermæssigt. Administrationen i Horsens og Hedensted kommune har drøftet mulighederne for et beredskabssamarbejde på baggrund af de eksisterende modeller, de gode samarbejdsrelationer og de krav til samarbejdets form, der er udstukket fra statens og lovgivningens side.
Arbejdet har foregået under betydelig usikkerhed omkring de endelige lovgivningsmæssige rammer, da der forventes lovændringer på beredskabsområdet i løbet af foråret 2015. Samtidig er det endnu usikkert hvilke beredskabsmæssige opgaver, som kommunerne skal overtage fra staten. Samarbejdet skal være i form af et såkaldt § 60 selskab (Kommunalt selskab efter § 60 i loven om kommunernes styrelse).
Rammesættende for arbejdet har været et fælles ønske om, at:
- realisere de meget betydelige besparelser der er en del af aftalen om kommunernes økonomi,
- skabe budgetsikkerhed for de to kommuner
- skabe en model, der sikre en god og smidig lokal forankret myndighedsudøvelse i forhold til brandsyn, brandteknisk sagsbehandling af byggeri mv.
- slukningsopgaven skal udbydes
Vedlagt er en beskrivelse af en såkaldt "HH-model" for beredskabsarbejdet. "HH-modellen" adskiller sig fra mange af de øvrige modeller, der arbejdes på rundt om i landet, ved at være meget "tynd" forstået på denne måde, at der ikke indskydes mange aktiver eller medarbejdere i § 60 selskabet under HH-modellen.
§ 60 selskabet er i HH-modellen kun en fælles planlægnings- og myndighedsafdelingen, der også skal være "bestiller" af brandslukningen. Mandskab, biler mv. vil ikke være en del af § 60 selskabet, men vil skulle leveres af en ekstern leverandør efter udbud. Modellen svarer således til den model, som i forvejen anvendes i Hedensted kommune.
Eksterne leverandører kan være Vejle Brandvæsen (der pt. slukker i Hedensted Kommune), Falck (der slukker i den nordvestlige del af Horsens Kommune) og Horsens Kommunes Service og Beredskab, der dækker resten af Horsens Kommune. HH-modellen vil dermed udnytte markedet til at opnå lavest mulige pris.
I de §60 samarbejder, som er under etablering i trekantsområdet og Århus området er mandskab, biler mv. en del af selskabet
Den videre proces
Det fælles § 60 selskab skal være etableret og operativt pr. 1. januar 2016. Dette betyder, at vedtægterne for § 60 selskabet skal være på plads og forelægges byrådene inden sommerferien så de kan godkendes over/efter sommerferien i statsforvaltningen og selskabet kan etableres i efteråret 2015.
Det foreslås, at der nedsættes en tværkommunal projektgruppe med deltagelse af beredskabscheferne i Hedensted og Horsens samt vicekommunaldirekøren i Hedensted og vicedirektøren for Teknik og Miljø i Horsens Kommune. Gruppen inddrager øvrige nødvendige kompetencer og fagpersoner. Arbejdsgruppen skal lave oplæg til vedtægter, ejerandele og øvrige retningslinjer.
Arbejdsgruppen refererer til en styregruppe med de to borgmestre og kommunaldirektører.
Administrationen indstiller, 16. februar 2015, pkt. 25:
- Byrådet tilkendegiver, at der ønskes et forpligtende samarbejde på beredskabsområdet med Hedensted/Horsens Kommune
- Byrådet godkender de beskrevne rammer og målsætninger for et samarbejde med Hedensted/Horsens Kommune på beredskabsområdet.
- Der nedsættes en tværkommunal styre- og projektgruppe som beskrevet i sagsfremstillingen
- Styre- og projektgruppen udarbejder et forslag til vedtægter i henhold til de beskrevne rammer og målsætninger
- Forslaget til vedtægter godkendes af byrådet.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 16. februar 2015, pkt. 25:
Indstilles godkendt.
Beslutning
Godkendt.
Bilag
16. Anlægsbevilling til ombygning på Stenderup Skole grundet pladsmangelKlik her for at folde ud og læse mere om Anlægsbevilling til ombygning på Stenderup Skole grundet pladsmangel
Beslutningstema
Der skal tages stilling til en anlægsbevilling på 775.000 kr. til ombygninger på Stenderup Skole grundet pladsmangel.
Økonomi
Der søges om en anlægsbevilling på 775.000 kr. til ombygninger på Stenderup Skole.
Anlægsbevillingen foreslås finansieret via overført driftsoverskud på undervisningsområdet fra 2014 til 2015.
Økonomi har ikke yderligere bemærkninger til de økonomiske aspekter.
Sagsfremstilling
Stenderup Skole har gennem de seneste år haft en pæn stigning i elevtallet.
Skolen har p.t. godt 140 elever.
Skolen er et-sporet for 1. til 6. klassetrin, mens der er to spor på 0. klassetrin.
For at rumme alle klasser er SFO-ens lokaler inddraget til undervisningsbrug fra kl. 8.00 til 14.00.
Kvadratmetrene er således godt udnyttet på Stenderup Skole.
Det kniber med plads til holdundervisning, og når den kommende 0. klasses årgang begynder i brobygning fra den 1. april 2015 savnes der et hjemklasselokale.
I samarbejde med skolens ledelse, Kommunale Bygninger og det rådgivende firma Bascon er der undersøgt forskellige muligheder for at afhjælpe pladsproblemet.
Der er mulighed for at købe eller leje en pavillon for at løse problemet midlertidigt, men dette tilrådes ikke, da der netop er tale om en midlertidig løsning, der er forholdsvis dyr.
I stedet peges på at udnytte kvadratmetrene på skolens 1. sal bedre. Hovedidéen i forslaget er at skabe bedre sammenhæng mellem skolens faglokaler ved at flytte billedkunst/håndarbejde fra dets nuværende placering og tættere på de øvrige faglokaler.
Der nedlægges et mindre kontor og et depot, herved kan der placeres 2 hjemklasser på 1. sal i det nuværende billedkunst/håndarbejdslokale.
I stueplan etableres et grupperum i forbindelse med et af hjemklasselokalerne.
Pladsproblemet løses således ved ombygninger inden for de eksisterende bygningsmæssige rammer.
Administrationen indstiller, 2. februar 2015, pkt. 8:
at der meddeles en anlægsbevilling på 775.000 kr. samt rådighedsbeløb på 775.000 kr. i 2015 finansieret via overført overskud på undervisningsområdets drift fra 2014 til 2015.
Udvalget for Læring, 2. februar 2015, pkt. 8:
Anbefales godkendt.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 16. februar 2015, pkt. 26:
Indstilles godkendt.
Kommunikation
Stenderup Skole og "Kommunale bygninger" skal informeres om Byrådets beslutning.
Beslutning
Godkendt.
Bilag
- BILAGOversigtstegning
- BILAGPrisoverslag
17. Godkendelse af Sundhedsaftalen 2015 - 2018Klik her for at folde ud og læse mere om Godkendelse af Sundhedsaftalen 2015 - 2018
Beslutningstema
Godkendelse af Sundhedsaftalen 2015 - 2018.
Sagsfremstilling
Sundhedskoordinationsudvalget i Region Midtjylland har sendt Sundhedsaftalen til godkendelse i kommunerne.
Sundhedsaftalen er den formelle ramme om samarbejde mellem region, kommuner og praktiserende læger. Regionen har ansvaret for at udarbejde en sundhedsaftale i samarbejde med de 19 kommuner, i hver valgperiode. Sundhedsaftalens formål er at medvirke til, at skabe sammenhæng og koordinering af patientforløb, som går på tværs af kommuner, hospital og almen praksis.
Sundhedsaftalen dækker en række områder, blandt andet:
Forebyggelse, Rehabilitering, Behandling, Pleje og genoptræning, Børn og Unge, Psykiatri, IT, Økonomi og Kvalitet.
Udkast til Sundhedsaftale 2015 - 2018 har i efteråret 2014 været til høring i alle kommuner og relevante interessegrupper herunder patientforeninger. Udvalget for Social Omsorg behandlede høringssvaret på mødet den 6. oktober 2014.
Høringssvarene har medført nogle ændringer i dels den politiske del og den administrative del af Sundhedsaftalen.
I den politiske er det blevet præciseret, dels, at der ikke blot skal være gennemsigtighed i opgaveoverdragelse mellem region og kommuner, men at der også skal være enighed mellem region og kommuner. Og dels er det præciseret, at implementering af Sundhedsaftalen skal ske på fagligt og økonomisk gennemsigtig vis.
I den administrative del er det bl.a. blevet præciseret, hvad visionen "på borgernes præmisser" betyder, samt justeringer og præciseringer af en række forskellige punkter.
Deadline for kommunernes godkendelse af Sundhedsaftalen 2015 - 2018 var den 30. januar 2015. Hedensted Kommune vil først formelt kunne godkende aftalen på byrådsmødet den 25. februar 2015.
Konsekvenser af Sundhedsaftalen vil blive behandlet på et senere tidspunkt i Udvalget for Social Omsorg i løbet af foråret 2015.
Administrationen indstiller, 2. februar 2015, pkt. 27:
Sundhedsaftalen 2015 - 2018 godkendes.
Udvalget for Social Omsorg, 2. februar 2015, pkt. 27:
Godkendt.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 16. februar 2015, pkt. 28:
Indstilles godkendt.
Kommunikation
Sagen videresendes til Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi og til Byrådet.
Lovgrundlag
Sundhedsloven §§ 204 og 205.
Beslutning
Godkendt.
Bilag
- BILAGSundhedsaftale 2015-2018
- BILAGPolitiske_korr med markering ift høringsudkast
- BILAGFølgebrev sundhedsaftale 2015-2018
- BILAGForeløbig arbejdsplan for implementering
18. Udbygning af akutteamKlik her for at folde ud og læse mere om Udbygning af akutteam
Beslutningstema
Der skal tages stilling til bevilling til udbygning af akutteam i hjemmesygeplejen.
Økonomi
Kommunerne fik i Økonomiaftalen for 2015 et permanent løft på 350 mio. kr. til understøttelse af fælles mål og indsatsområder i sundhedsaftalerne. Hedensted Kommunes andel heraf udgør 2,75 mio. kr., som er indarbejdet på indtægtssiden. I forbindelse med budgetlægningen for 2015 besluttedes ikke at indarbejde beløbet på udgiftssiden, men at der i konkrete tilfælde og efter velbegrundet ansøgning kan frigives midler finansieret af bufferpuljen.
Udgiften til udvidelse af kommunens akutteam udgør 2.300.000 kr. i 2015 og 3.060.000 kr. i 2016 og overslagsår. Sygeplejen har mulighed for at medfinansiere 360.000 kr. pr. år. Byrådet ansøges om varig bevilling fra bufferpuljen på 1.940.000 kr. i 2015 og 2.700.000 kr. i 2016 og overslagsårene.
Bufferpuljen udgør ca. 8,6 mio. kr. i 2015 og årene frem. Bufferpuljen er primært tænkt til finansiering af uforudsete eller ekstraordinære udgifter i det enkelte budgetår og skal som udgangspunkt ikke anvendes til varig finansiering af konkrete driftsudgifter. Varige driftsudgifter bør principielt medtages i budgetlægningen. Som anført ovenfor blev der ved budgetvedtagelsen for 2015 åbnet op for, at der "i konkrete tilfælde og efter velbegrundet ansøgning" kan frigives midler af bufferpuljen til patientrettet forebyggelse.
Økonomi bemærker endvidere, at udvalget for Social Omsorg i møde den 2. februar 2015 har fået en orientering om aktuel status på økonomien, hvor der - under forudsætning af tillægsbevilling til Akutteam jfr. nærværende sagsfremstilling - p.t. forventes:
- en overførsel fra 2014 til 2015 på ca. 41 mio. kr.,
- et overskud ved udgangen af 2015 på ca. 8 mio. kr. og
- et underskud i 2016 på ca. 24 mio. kr.
Økonomi har ikke yderligere bemærkninger til de økonomiske aspekter.
Historik
I økonomiaftalen for 2015 mellem regeringen og KL er afsat midler til en styrkelse af sundhedsområdet svarende til 2,75 mio. kr. i Hedensted Kommune. Midlerne skal understøtte bestræbelserne på at skabe et sammenhængende sundhedsvæsen med afsæt i de nye Sundhedsaftaler. Regeringen og KL fordrer i økonomiaftalen, at der opstilles fælles målsætninger i Sundhedsaftalerne indenfor:
- Færre uhensigtsmæssige genindlæggelser
- Færre forebyggelige indlæggelser
- Færre uhensigtsmæssige korttidsindlæggelser
- Færre færdigbehandlede patienter, der optager en seng på sygehusene.
I Sundhedsaftalen 2015-2018, der blev behandlet på møde i Udvalget for Social Omsorg den 6. oktober 2014, forudsættes, at midlerne fra økonomiaftalerne mellem regeringen, regioner og kommuner allokeres til sundhedsopgaven, og at der sker et løft i den patientrettede forebyggelse. Aftalen bygger på tre visioner for et fælles sundhedsvæsen:
- Et sundhedsvæsen på borgerens præmisser
- Sundhedsløsninger tæt på borgeren
- Mere lighed i sundhed.
Akutberedskabet løftes nu af henholdsvis en dagsygeplejerske, der er dedikeret til opgaven i hjemmesygeplejen i dagtimerne kl. 7-16 og en sygeplejerske i akutteam kl. 16-23.30. Der er ikke akutberedskab om natten. Akutteamet er et to-årigt projekt, vedtaget af Udvalget for Social Omsorg den 3. februar 2014. Projektet udløber pr. 31. maj 2016, hvor projektet evalueres med henblik på permanentgørelse.
Sagsfremstilling
Sundhedsaftalen lægger op til en fortsat udbygning af de kommunale akutfunktioner, således at kommunerne kan levere indsatser inden for få timer, døgnet rundt, alle ugens dage. Akutfunktionen skal varetage særlige plejeopgaver; dels en proaktiv indsats med henblik på at forebygge forværring af sygdom, dels pleje efter udskrivelse, hvor borgeren fortsat har komplekse pleje- og pasningsbehov. Sundhedsaftalen er værdibaseret, hvilket bl.a. betyder, at der ikke er varslingsfrister i forbindelse med udskrivelse fra hospital. Kommunerne skal kunne hjemtage borgerne akut.
Der er overordnet to målgrupper for akutberedskabet:
- Borgere, som i forvejen har kontakt til hjemmesygeplejen, og hvor hjemmesygeplejen vurderer, at der er behov for akutfunktionens kompetencer med henblik på at forebygge indlæggelse.
- Borgere, der efter udskrivelse fra hospital har behov, der kræver særlige kompetencer hos hjemmesygeplejen. Behandlingsplan udarbejdes af hospitalet.
Eksempler på opgaver, der kan varetages, er:
- Observation af akut opstået sygdom eller akut forværring af sygdom
- Væske og ernæringsterapi, herunder sondeernæring
- Inhalationsbehandling og iltterapi
- Kateteranlæggelse og -pleje
- Intravenøs behandling og medicinadministration.
Akutteamet igangsætter akutte pleje- og behandlingsforløb for borgeren/ patienten i eget hjem. Akutteamet udvides til at kunne varetage flere opgaver og døgndækkende således, at akutteamet bemandes med en ekstra akutsygeplejerske i dagtimerne, i alt to aftensygeplejersker og en natsygeplejerske. Styrkelsen af akutberedskabet vil medføre øgede muligheder for forebyggelse af indlæggelser. Ved døgndækkende akutberedskab kan der gives flere IV-behandlinger med en frekvens, der også omfatter nattimerne og sættes øget fokus på faldforebyggelse og tidlig opsporing af begyndende sygdom. Det udvidede Akutteam forventes at kunne opstartes den 1. april 2015.
Akutteamet vil ikke kunne varetage opgaver, der kræver at borgeren er under observation. Sådanne indsatser vil kunne løftes ved etablering af akutpladser. Økonomiberegninger på etablering af to akutpladser viser imidlertid, at udgiften hertil vil andrage ca. 4,5 mio. kr.
Besparelsespotentiale:
Regionen har opgjort antallet af forebyggelige indlæggelser i første halvår 2013 og 2014 fordelt på kommuner. I foråret 2013 havde Hedensted Kommune et antal forebyggelige indlæggelser svarende til gennemsnittet, mens antallet i foråret 2014 var væsentligt over gennemsnittet. Såfremt Hedensted Kommune kan nedbringe antallet til gennemsnittet svarende til en reduktion på 51 patienter pr. halvår og det antages, at en indlæggelse koster 5.500 kr. i kommunal medfinansiering, udgør besparelsen 1,2 mio. kr. pr. år. Budgettet til den aktivitetsbestemte medfinansiering blev i budget 2015 reduceret med 1,5 mio. kr. i forhold til det udgiftsniveau, som KL har vurderet vil påhvile Hedensted Kommune, og budgetudfordringen på medfinansieringen vil herefter kun udgøre 0,3 mio. kr.
Færdigbehandlede patienter opgøres særskilt i den aktivitetsbestemte medfinansiering. Udgift hertil udgjorde i 2013 226.000 kr. En del af disse vil muligvis kunne hjemtages ved øget akutberedskab.
Udgiften til Hospice varierer meget, og der vil være stor variation i, hvor stor en besparelse, der kan opnås ved løft af dele af opgaven i hjemmesygeplejen.
Genindlæggelser: Hedensted Kommune har i de første 10 måneder af 2014 haft 519 indlæggelser, hvor selvsamme borgere har været indlagt med samme diagnose højst 30 dage før (=genindlæggelse). De 519 genindlæggelser vedrører i mindre grad 0-35 årige, i nogen grad 35-64 årige og i høj grad 65+ årige. Disse genindlæggelser har kostet Hedensted Kommune 4,1 mio. kr. ind til videre i 2014. Diagnoserne som der oftest sker genindlæggelser på er hjertesygdomme, lungebetændelse og KOL samt diffuse lidelser.
Korttidsindlæggelser (0 dage): Hedensted Kommune har i de første 10 måneder af 2014 haft 956 indlæggelser (excl. genindlæggelser), hvor udskrivningen er sket samme dag. De 956 korttidsindlæggelser vedrører alle aldersgrupper – ca. 250 heraf vedrører 65+ årige, og disse har ind til videre kostet Hedensted Kommune ca. 1,7 mio. kr. i 2014. Diagnoserne som der oftest sker korttidsindlæggelser på er som ved genindlæggelserne hjertesygdomme, lungebetændelse og KOL samt diffuse lidelser.
Administrationen indstiller, 1. december 2014, pkt. 135:
At der afsættes 2.300.000 kr. i 2015 og 3.060.000 kr. i 2016 og overslagsår til styrkelse af akutberedskabet i hjemmesygeplejen.
At finansiering sker med 1.940.000 kr. fra bufferpuljen i 2015 og 2.700.000 kr. fra bufferpuljen i 2016 og overslagsår samt med 360.000 kr. i alle årene indenfor sygeplejen.
Udvalget for Social Omsorg, 1. december 2014, pkt. 135:
Godkendt.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 16. februar 2015, pkt. 29:
Der dispenseres ikke anvendelse af midler fra bufferpuljen for 2016.
Der sker en finansiering i 2015 fra bufferpuljen med 1.940.000 kr.
På Byrådets økonomidag i juni vil der ske en gennemgang af også dette områdes forhold/økonomi.
Beslutning
Godkendt.
19. Endelig vedtagelse af tillæg nr. 25 til spildevandsplanen - separering af kloaksystem i Hedensted NordKlik her for at folde ud og læse mere om Endelig vedtagelse af tillæg nr. 25 til spildevandsplanen - separering af kloaksystem i Hedensted Nord
Beslutningstema
Der skal tages stilling til endelig vedtagelse af tillæg nr. 25 til spildevandsplanen - separering af kloaksystem i Hedensted Nord, samt principbeslutning om ekspropriation i forbindelse med realisering af tillægget.
Økonomi
Ingen bemærkninger.
Historik
Byrådet vedtog den 26. november 2014 at fremlægge forslag til tillæg nr. 25 til spildevandsplanen i høring. Forslaget til spildevandsplantillægget har i overensstemmelse hermed været fremlagt i offentlig høring fra den 28. november 2014 til den 23. januar 2015.
Udvalget for Teknik har på mødet den 7. oktober 2014 godkendt hovedprincipperne for tillæg nr. 25 til spildevandsplanen.
Udvalget for Teknik er på mødet den 2. september 2014 blevet præsenteret for ideoplæg og kvalitetsniveau 2015, og udvalget har godkendt en investeringsplan for spildevandsplan 2015.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi har på mødet den 16. juni 2014 godkendt ideoplæg og kvalitetsniveau for spildevandsplan 2015.
Byrådet vedtog den 27. september 2011 principbeslutning om ekspropriation i forbindelse med gennemførelse af projekter omfattet af spildevandsplanen.
Sagsfremstilling
I høringsperioden er der indkommet en bemærkning fra Just Kristensen. som er ejer af matrikel 4l Ll. Dalby By, Hedensted, hvorpå regnvandsbassin planlægges placeret. Just Kristensen ønsker at blive inddraget i beslutningen vedrørende endelig placering af regnvandsbassin på hans ejendom set i forholdt til en fremtidig lokalplanlægning i området. Hedensted Kommune har aftalt møde med Just Kristensen den 27. januar 2015. Ved dette møde deltager sagsbehandlere på planområdet og naturområdet samt Hedensted Spildevand A/S. Just Kristensen vil blive orienteret om, at endelig placering af bassin vil blive behandlet i forbindelse med landzoneansøgning, samt at der ikke kan gives landzonetilladelse uden ejers accept. Høringsbemærkningen har således ingen begrænsende betydning i forhold til vedtagelse af tillæg nr. 25 til spildevandsplanen, der alene åbner mulighed for, at der kan placeres et bassin på matriklen.
Der er ikke indkommet andre indsigelser eller bemærkninger til forslag til tillæg nr. 25 til spildevandsplanen i høringsperioden.
Med henblik på gennemførelse af tillæg nr. 25 til spildevandsplanen skal Hedensted Spildevand A/S erhverve areal til regnvandsbassin på del af matr. nr. 4l Ll. Dalby By, Hedensted samt rettigheder til nedlæggelse af ledninger og fremtidig vedligeholdelse/ renovering over privat jord i henhold til bilag 5. Under forudsætning af endelig vedtagelse af tillæg nr. 25 til spildevandsplanen kan dette ske via ekspropriation eller som alternativ ved en frivillig aftale.
Administrationen indstiller, 3. februar 2015, pkt. 14:
at Udvalget for Teknik anbefaler Byrådet, at tillæg nr. 25 til spildevandsplanen vedtages uden ændringer
at Udvalget for Teknik anbefaler Byrådet, at der vedtages principbeslutning om ekspropriation af matr. nr. 4l Ll. Dalby By, Hedensted til anlæg af regnvandsbassin samt rettigheder til nedlæggelse af ledninger og fremtidig vedligeholdelse og renoveringer på matrikler nævnt i bilag 2 at der som alternativ kan aftales frivillig overtagelse eller erstatning for rådighedsindskrænkning ved den enkelte lodsejer. |
|
Udvalget for Teknik, 3. februar 2015, pkt. 14:
Indstillingen tiltrådt
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 16. februar 2015, pkt. 32:
Indstilles godkendt.
Kommunikation
Det endeligt vedtagne tillæg til spildevandsplanen skal offentliggøres på kommunens hjemmeside. De berørte grundejere vil få individuel besked.
Tillægget træder i kraft fra datoen for vedtagelsens offentliggørelse.
Lovgrundlag
Lov om miljøbeskyttelse, lovbekendtgørelse nr. 879 af 26. juni 2010, §32 og §58.
Beslutning
Godkendt.
Bilag
- BILAGBilag 1 - Oversigtskort
- BILAGBilag 2 - Indstillingsnotat
- BILAGBilag 3 - Ændringsforslag til spildevandsplantillæg nr. 25 - Nordlige Hedensted
- BILAGBilag 4 - Forslag til tillæg nr. 25 til spildevandsplanen - Separering af kloaksystem i Hedensted Nord
- BILAGBilag 5 - Matrikler til ekspropriation
20. F: Udlæg til Visit gudenåenKlik her for at folde ud og læse mere om F: Udlæg til Visit gudenåen
Beslutningstema
Bevilling af udlån til foreningen VisitGudenåen
Økonomi
Der anmodes om et udlån på 482.057 kr.
Beløbet betales tilbage inden udgangen af 2015.
Der udarbejdes lånedokument, hvor Randers Kommune accepterer, at beløbet tilbagebetales inden udgangen af 2015.
Økonomi har ikke yderligere bemærkninger til de økonomiske aspekter
Sagsfremstilling
Foreningen VisitGudenaa er projektholder på projektet ”Gudenåen - en strøm af oplevelser”. Gudenåen er en samlende faktor for de syv Gudenå kommuner, som rummer store natur- og kulturværdier og et stort turismepotentiale. Projektet er startet op 1. juni 2012 og udløber 30. juni 2015. Projektet skal overordnet medvirke til at skabe flere arbejdspladser og at øge turismeomsætningen i de syv kommuner. Projektets partnere består af turistorganisationerne i Hedensted, Horsens, Skanderborg, Silkeborg, Viborg og Randers kommuner. Favrskov Kommune indgår som projektpartner, da kommunen ikke har en turistforening.
Projektet skal medvirke til, at der i området tilbydes turistprodukter på et højt kvalitativt niveau, og at de mange oplevelser, som findes i og ved Gudenåen, bliver synliggjort i international sammenhæng. Modningen og synliggørelsen af flere og i større eller mindre omfang nye salgbare produkter med Gudenåen som omdrejningspunkt skal øge gensalget, forlænge turisternes ophold og øge deres døgnforbrug og derigennem skabe mersalg. Alle aktiviteter gennemføres på en sådan måde, at alle relevante aktører i de syv kommuner tilbydes deltagelse og får mulighed for at blive involveret.
Projektet gennemføres med støtte fra Region Midtjylland, Grøn Vækst, de syv Gudenå-kommuner, LAG og private partnere. VisitRanders varetager den administrative og økonomiske styring af projektet. De deltagende partnere får løbende refunderet de afholdte udgifter af Visit Randers, der på projektets vegne styrer projektets indtægter og udgifter. Hedensted og de øvrige kommuner har tidligere støttet projektet med hver 285.000 kr. Projektet udløber 30. juni 2015. Det forventes, at projektet bliver realiseret i overensstemmelse med projektplanen og i medfør heraf vil projektet modtage medfinansiering i henhold til det meddelte tilsagn fra Center for Erhverv. Gennemførelsen af projektet betyder imidlertid, at VisitGudenåen aktuelt står med en likviditetsmæssig udfordring på ca. 3,4 mio. kr. idet medfinansieringen fra Center for Erhverv først udbetales omkring årsskiftet 2015.
Primo juli 2014 bistod Randers Kommune på vegne af de øvrige kommuner med at stille 500.000 kr. til rådighed i likvid kapital til projektet. Dette skete konkret ved en overførsel med udlæg i Visit Randers årlige driftstilskud fra Randers Kommune. Det er nu opgjort, at projektet i den resterende projektperiode har et behov for mellemfinansiering på i alt 3.374.400 kr. foruden de 500.000 kr., som Randers Kommune allerede har stillet til rådighed.
Den likviditetsmæssige fordeling er i nedenstående tabel delt ud på de syv projektkommuner:
Organisation | Tidligere afholdt kommunal medfinansiering | Andel | Andel af |
Horsens Kommune | 285.000 | 14% | 482.057 |
Silkeborg Kommune | 285.000 | 14% | 482.057 |
Skanderborg Kommune | 285.000 | 14% | 482.057 |
Viborg Kommune | 285.000 | 14% | 482.057 |
Randers Kommune | 285.000 | 14% | 482.057 |
Favrskov Kommune | 285.000 | 14% | 482.057 |
Hedensted Kommune | 285.000 | 14% | 482.057 |
I alt | 1.995.000 | 100% | 3.374.400 |
Visit Randers vil i umiddelbar forlængelse af modtagelsen af den endelige afregning fra Center for Erhverv tilbagebetale det stillede likviditetstilskud til de respektive kommuner.
For at sikre, at projektet afsluttes som planlagt har kommunaldirektørerne i de deltagende kommuner betinget sig, at Randers Kommune indtræder i projektet som økonomisk ansvarlig og med dispositionsret i forhold til de planlagte aktiviteter på de øvrige kommuners vegne. Skanderborg og Favrskov kommuner medvirker i den løbende vurdering af projektets økonomi og aktiviteter.
Der er siden oktober 2014 udsendt månedlige rapporteringer om fremdrift og økonomi til både Region Midt, de 7 kommuner, Midtjysk Turisme og til LAG'erne. Det sker for at alle kan følge udviklingen nøje og oplever sig som en del af projektets handlingsplan.
Det skal bemærkes, at hvis kommunerne ikke bidrager med mellemfinansiering til projektet, så vil projektet skulle indstilles nu. Det vil betyde, at projektets aktiviteter ikke realiseres fuldt ud, og dermed vil tilsagnet fra Center for Erhverv bortfalde. Det vil betyde at de deltagende parter pådrager sig et tab for allerede afviklede aktiviteter, hvortil der forventes medfinansiering.
Administrationen indstiller, 16. februar 2015, pkt. 23:
at der bevilges et udlån på 482.057 kr. til VisitGudenåen, som anført under Økonomi og
at beløbet finansieres via udlæg fra kassen
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 16. februar 2015, pkt. 23:
Indstilles godkendt.
Kommunikation
De øvrige kommuner informeres.
Beslutning
Godkendt.
21. F: Anlægsbevilling og rådighedsbeløb i 2015 til brandadskillelse i Støtte- og Aktivitetscentret Fønix, Egevej 7C, 8783 HornsyldKlik her for at folde ud og læse mere om F: Anlægsbevilling og rådighedsbeløb i 2015 til brandadskillelse i Støtte- og Aktivitetscentret Fønix, Egevej 7C, 8783 Hornsyld
Beslutningstema
Der skal tages stilling til ansøgning om anlægsbevilling og rådighedsbeløb til en bygningsmæssig brandadskillelse af bofællesskabet Egevej 7B, ældreboliger beliggende Egevej 9-37 i Hornsyld og Støtte- og Aktivitetscentret Fønix, Egevej 7C i 2015.
Økonomi
Der søges om en anlægsbevilling på 350.000 kr. i 2015, som foreslås finansieret via overført driftsoverskud i Støtte - og Aktivitetscentret Fønix fra 2014 til 2015.
Der er umiddelbart ingen årlige afledte driftsudgifter ved de bygningsmæssige ændringer.
Økonomi har ikke yderligere bemærkninger til de økonomiske aspekter.
Historik
Plejecenter Møllevang blev i 2005 nedlagt som kommunalt plejehjem og blev i 2006 udstykket i 3 ejerlejligheder i forbindelse med frasalg til liberalt erhverv. Medio 2007 blev ejerlejlighed nr. 2 Egevej 7B solgt til Juelsmindehalvøens Almene Boligselskab af 1946, som i 2008 indrettede 9 af de tidligere plejehjemboliger til et bofælleskab for unge udviklingshæmmede. I perioden 2006 til ultimo 2011 drev ældreområdet et kommunalt aktivitets-, daghjems- og sundhedscenter i ejerlejlighed nr. 3. Støtte- og Aktivitetscentret Fønix har siden november 2011 haft aktiviteter i den kommunale bygning.
Sagsfremstilling
Det eksisterende ABA-anlæg (brandalarmeringsanlæg) er af ældre dato og fra dengang, hvor Plejecenter Møllevang eksisterede. Anlægget dækker i dag alle bygninger på Egevej, det vil sige Bofællesskabet Egevej 7B, Støtte- og Aktivitetscentret Fønix på Egevej 7C samt de tilstødende ældreboliger på Egevej 9-37.
Ved den årlige inspektion af brandalarmeringsanlægget foretaget af firmaet RMG-Inspektion A/S blev der igen konstateret, at anlægget er behæftet med et antal fejl og mangler i forhold til det inspektionsgrundlag, som er gældende for anlægget. Der er tale om fejl og mangler, som er alvorlige, uden dog at udgøre en akut trussel for anlæggets evne til at detektere et brandtilløb - henholdsvis i at kunne forhindre utilsigtede alarmeringer af redningsberedskabet, er anlægget godkendt tidsbegrænset i op til 2 måneder fra rapportudsendelsen. Det er alene bygnings- og/eller beredskabsmyndigheden som kan meddele dispensationer i forhold til de påtaler, som er fremsat af RMG-Inspektion A/S.
Som udgangspunkt har bygnings- og beredskabsmyndigheden udtalt, at Støtte- og Aktivitetscentret Fønix efter Serviceloven § 85 og § 104 herunder kontorfaciliteter ikke skal være dækket af et ABA-anlæg, da målgruppen af mennesker opholder sig i vågen tilstand i lokalerne. Det skal til gengæld alle boenheder i bofællesskabet og ældreboligerne, hvor der er tale om soverumsafsnit. Det er præciseret af beredskabsmyndigheden som en straksudbedring.
Juelsmindehalvøens Almene Boligselskab af 1946 har ultimo uge 4 meddelt Social Omsorg, at der omgående iværksættes installation af et nyt ABA-anlæg, som dækker boligområderne. Samtlige udgifter afholdes af boligselskabet.
Installation af et nyt ABA-anlæg, som kun dækker boligområdet, forudsætter til gengæld, at der foretages en matrikulær ejerskelsopdeling af en landinspektør mellem Bofællesskabet Egevej 7B og Støtte- og Aktivitetscentret Fønix og ligeledes over mod ældreboligerne på Egevej 9-37. Det betyder samtidigt, at der efter flere år sker en lovliggørelse af ejeropdelingen (arealfordelingen) på Egevej 7 mellem på den ene side den kommunale bygning og på den anden side bygninger ejet af Juelsmindehalvøens Almene Boligselskab af 1946. Bygnings- og brandmyndigheden kræver desuden, at der i det store aktivitetslokale over til ældreboligerne i stedet for glaspartiet etableres en brandadskillelse ved brandspærre langs skel, brandvæg samt sikret dørparti i stål. Der er ikke tale om en flugtvej. Ligeledes etableres der brandadskillelse til bofællesskabet. Der skal søges om byggetilladelse til ændringerne.
Støtte- og Aktivitetscentret Fønix afholder udgifterne til brandadskillelsen mellem bofællesskabet og ældreboligerne. Udgifter til den matrikulære arealopdeling deles ligeligt mellem kommunen og boligselskabet. Det samlede projektet er budgetlagt med ca. 300.000 kr. inkl. tegninger/ejerskel og 50.000 kr. til uforudsete udgifter.
Ændringerne har været drøftet med Juelsmindehalvøens Almene Boligselskab af 1946, som er velvillig indstillet overfor såvel de bygningsmæssige ændringer som ejeropdelingen herunder ændrede adgangsforhold for boligerne på Egevej 9-37. l den forbindelse forestår boligforeningen kontakt til beboerne og ændring af gadenavn til Bøgevej og bolignumre.
Administrationen indstiller, 2. februar 2015, pkt. 21:
at der meddeles en anlægsbevilling på 350.000 kr. i 2015
at rådighedsbeløbet på 350.000 kr. finansieres via overførte driftsmidler fra 2014 i Støtte- og Aktivitetscentret Fønix.
Udvalget for Social Omsorg, 2. februar 2015, pkt. 21:
Godkendt.
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 16. februar 2015, pkt. 27:
Indstilles godkendt.
Kommunikation
Intern Byg, Juelsmindehalvøens Almene Boligselskab af 1946, RMG-Inspektion A/S, brandmyndigheden, brugere, beboere og personale informeres om/inddrages i de bygningsmæssige ændringer.
Lovgrundlag
Bekendtgørelse af beredskabsloven (Beredskabsloven) nr. 660 af 10. juni 2009.
Bekendtgørelse af lov om udstykning og anden registrering i matriklen (Udstykningsloven) nr. 1213 af 07. oktober 2013.
Bekendtgørelse om matrikulære arbejder nr. 1676 af 20. december 2013.
Beslutning
Godkendt.
Bilag
- BILAGInspektionsrapport brandalarmeringsanlæg 2014 - Støtte- og Aktivitetscentret Fønix
- BILAGBrandplan 2 - Plan af lejemål.pdf
22. F: Forslag lokalplan 1091 Hellebjerg Idrætsefterskole i JuelsmindeKlik her for at folde ud og læse mere om F: Forslag lokalplan 1091 Hellebjerg Idrætsefterskole i Juelsminde
Beslutningstema
Byrådet skal tage stilling til om forslag til lokalplan 1091 Hellebjerg Idrætsefterskole i Juelsminde og screening for miljøvurdering skal fremlægges i offentlig høring.
Økonomi
Ingen bemærkninger.
Historik
Udvalget for Fritid & Fællesskab godkendte den 1. december 2014 principperne for udarbejdelse af lokalplanforslaget.
Sagsfremstilling
For at muliggøre fremtidige udvidelser af Hellebjerg Idrætsefterskole vest for Juelsminde by, beliggende Jens Engbergs Allé 4, 7130 Juelsminde, er der udarbejdet et forslag til lokalplan. Idrætsefterskolen ønsker en plan for fremtidige udviklingsmuligheder af bo-, halfaciliteter, etablering og omlægning af veje inden for området, udvidelse af de administrative bygninger, udvidelse af køkken/kantine samt planlægning af arealer til udendørs idrætsaktiviteter.
Ifølge Hedensted Kommuneplan 2013-2025 er området beliggende i særligt værdifuldt landskab og inden for kystnærhedszonen.
Hedensted Kommune har udarbejdet screening for miljøvurdering og forslag til lokalplan, som er vedhæftet som bilag. På baggrund af screeningen vurderes det, at planforslagene ikke giver anledning til så væsentlige miljøpåvirkninger, at de skal miljøvurderes.
Administrationen indstiller, 3. februar 2015, pkt. 11:
at forslag til lokalplan 1091 fremlægges i offentlig høring i 8 uger samt miljøscreeningen og afgørelsen om, at der ikke skal gennemføres en miljøvurdering, offentliggøres samtidig med planforslaget.
Udvalget for Teknik, 3. februar 2015, pkt. 11:
Indstillingen tiltrådt
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 16. februar 2015, pkt. 30:
Indstilles godkendt.
Kommunikation
Forslagene offentliggøres i overensstemmelse med Lov om planlægning.
Lovgrundlag
Lov om planlægning, LBK nr. 587 af 27. maj 2013, § 13, stk. 2
Beslutning
Godkendt.
Bilag
- BILAGBilag 1
- BILAGBilag 2 Indstillingsnotat
- BILAGBilag 3 Lokalplan 1091 Forslag
- BILAGBilag 4 Screening for Miljøvurdering
23. F: Forslag til lokalplan 1094 og forslag til kommunetillæg nr. 10 på Søndre fælledvej i Tørring, samt vedtagelse af miljøscreening Klik her for at folde ud og læse mere om F: Forslag til lokalplan 1094 og forslag til kommunetillæg nr. 10 på Søndre fælledvej i Tørring, samt vedtagelse af miljøscreening
Beslutningstema
Byrådet skal tage stilling til om forslag til lokalplan 1094 for tekniske anlæg ved Søndre Fælledvej i Tørring, kommuneplantillæg nr. 10, samt vedtagelse af afgørelsen om, at der ikke skal gennemføres miljøvurdering.
Økonomi
Ingen bemærkninger.
Historik
- 4. december 2008 vedtog Hedensted byråd lokalplan 1041 for et solvarmeanlæg på Søndre Fælledvej i Tørring. Lokalplan 1041 er placeret inden for lokalplanområdet for lokalplan 1094.
- 1. december 2014 godkendte Udvalget for Fritid & Fællesskab principperne for udarbejdelse af forslag til lokalplan 1094 og kommuneplantillæg nr. 10.
Sagsfremstilling
Forslag til lokalplan 1094 og forslag til kommuneplantillæg nr. 10 giver mulighed for, at Tørring Kraftvarmeværk kan udvide deres eksisterende solfangeranlæg med ca. 10.000 m2 solfangerpaneler. Solfangerpanelerne må maksimum have en højde på 2,5 m. Herudover giver lokalplanen og kommuneplantillægget mulighed for, at Tørring Kraftvarmeværk kan opføre en akkumuleringstank med en maksimum højde på 18 m, samt andre bygninger nødvendige for driften af solfangeranlægget med henholdsvis en højde på 8,5 m og 5 m. Lokalplanen sikrer placering og udformning af bebyggelse og solfangerpaneler samt bevarelse af eksisterende beplantning.
Forslag til lokalplan 1094 og forslag til kommuneplantillæg nr. 10 giver herudover mulighed for, at Tørring Renseanlæg kan udvide deres kapicitet inden for deres eksisterende areal.
Lokalplanens formål er at sikre:
- at der kan etableres anlæg til udnyttelse af solvarme og solenergi
- at der åbnes mulighed for udvidelse af rensningsanlæg
- at hindre miljømæssige gener herunder udsivning fra anlægget til grundvandet
- at sikre hensigtsmæssig disponering af området.
Hedensted Kommune har udarbejdet en miljøscreening, hvor det vurderes, at lokalplanforslaget og kommuneplantillægget ikke giver anledning til væsentlige miljøpåvirkninger, derfor udarbejdes der ikke en miljøvurdering for planerne.
Lokalplan 1094 Tekniske anlæg ved Søndre Fælledvej i Tørring, Kommuneplantillæg nr. 10 og miljøscreeningen er vedlagt som bilag.
Administrationen indstiller 3. februar 2015, pkt. 12:
at forslag til lokalplan 1094 Tekniske anlæg ved Søndre Fælledvej i Tørring sendes i 8 ugers offentlig høring
at forslag til kommuneplantillæg nr. 10 sendes i 8 ugers offentlig høring
at afgørelsen om ikke at udarbejde en miljøvurdering offentliggøres
Udvalget for Teknik, 3. februar 2015, pkt. 12:
Indstillingen tiltrådt
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 16. februar 2015, pkt. 31:
Indstilles godkendt.
Kommunikation
Forslag til lokalplan 1094 og forslag til kommuneplantillæg nr. 10 sendes i 8 ugers offentlig høring. Afgørelsen om ikke at udarbejde en miljøvurdering offentliggøres med en klagefrist på 4 uger.
Lovgrundlag
Forslag til lokalplan: Lov om planlægning § 13 stk. 2, jf. lovbekendtgørelse nr. 587 af 27. maj 2013.
Forslag til kommuneplantillæg: Lov om planlægning § 23c, jf. lovbekendtgørelse nr. 587 af 27. maj 2013.
Afgørelse om miljøvurdering: Lov om Miljøvurdering af planer og programmer § 3, Stk. 2 jf. lovbekendtgørelse nr. 939 af 3. juli 2013.
Beslutning
Godkendt.
Bilag
- BILAGBilag nr. 1 - oversigtskort
- BILAGBilag nr. 2 Indstillingsnotat
- BILAGForslag til lokalplan 1094
- BILAGMiljøscreening af lokalplan 1094 og kptillæg 10
- BILAGForslag til kp-tillæg nr. 10
24. F: Anlægsbevilling til trafiksikkerhedsarbejder 2015Klik her for at folde ud og læse mere om F: Anlægsbevilling til trafiksikkerhedsarbejder 2015
Beslutningstema
Udvalget for Teknik, Økonomiudvalget og Byrådet skal tages stilling til ansøgning om anlægsbevilling og rådighedsbeløb til trafiksikkerhedsarbejder i 2015.
Økonomi
Der søges anlægsbevilling på 1,5 mio. kr. Rådighedsbeløbet finansieres af budget afsat til trafiksikkerhed på investeringsoversigten i 2015.
Økonomi har ikke yderligere bemærkninger til de økonomiske aspekter.
Sagsfremstilling
Beløbet til trafiksikkerhedsarbejder foreslås fordelt således:
- Mindre trafiksikkerhedsarbejder og projekter der gennemføres i tilknytning til årets øvrige asfalt- og vedligeholdelsarbejder på kommunevejene, 0,3 mio. kr.
- Trafiksikkerhedsprojekter på baggrund af trafiksikkerhedsplanens anbefalinger, 1,2 mio. kr.
Udvælgelse af konkrete trafiksikkerhedsprojekter i 2015 besluttes på et senere møde i Udvalget for Teknik, hvor der fremlægges en samlet plan for anvendelsen af årets afsatte midler til vedligeholdelse og investeringer i vejnettet samt trafiksikkerhed.
Prioriteringen af trafiksikkerhedsprojketer vil ske på baggrund af, at nye borgerhenvendelser siden vedtagelsen af planen indarbejdes og prioriteres i trafiksikkerhedsplanens bruttoliste for lokaliteter til forbedring af trafiksikkerheden.
Administrationen indstiller, 3. februar 2015, pkt. 18:
at der godkendes anlægsbevilling på 1,5 mio. kr., og rådighedsbeløbet finansieres som anvist under Økonomi.
Udvalget for Teknik, 3. februar 2015, pkt. 18:
Indstillingen tiltrådt
Udvalget for Politisk Koordination og Økonomi, 16. februar 2015, pkt. 33:
Indstilles godkendt.
Lovgrundlag
Lov om offentlige veje m.m., lov nr. 1520 af 27. december 2014, kap. 2, § 8
Bekendtgørelse af Færdselsloven, LBK nr. 1386 af 11. december 2013, kap. 15 og § 92
Beslutning
Godkendt.
25. Lukket punkt - Udbud af forpagtning - Lukket punktKlik her for at folde ud og læse mere om Lukket punkt - Udbud af forpagtning
Beslutning
Godkendt.
Hans Kr. Skibby, Tage Zacho Rasmussen, Allan Petersen, Erik Kvist og Hans Henrik Rolskov kan ikke tiltræde indstillingen.
26. Lukket punkt - Forpagtningsaftale - Lukket punktKlik her for at folde ud og læse mere om Lukket punkt - Forpagtningsaftale
Beslutning
Godkendt.