Byrådets dagsordener og referater 2014-2017
Mødedato: 8. oktober 2014
Mødested: Byrådssalen Juelsminde Rådhus
Dagsordenpunkter
143. 2. behandling af budgetforslag 2015-2018Klik her for at folde ud og læse mere om 2. behandling af budgetforslag 2015-2018
Beslutningstema
2. behandling af budgetforslag 2015-2018.
Historik
Ved budgetforslagets 1. behandling den 17. september 2014 godkendtes, at budgetforslaget oversendes til Byrådets 2. behandling den 8. oktober 2014, og at fristen for indsendelse af ændringsforslag fastsættes til tirsdag den 30. september 2014.
Budgetbemærkninger mv. er udsendt i forbindelse med Byrådets 1. behandling 17. september 2014.
Sagsfremstilling
Budgetforslaget hviler på følgende forudsætninger vedrørende skatterne i 2015:
Grundlag i kroner |
Sats |
|
Indkomstskat (statsgaranti) |
6.900.315.000 |
25,4 pct. |
Grundskyld, alm. |
5.351.194.440 |
18,00 prom. |
Grundskyld, produktionsjord |
2.264.218.750 |
3,20 prom. |
Dækningsafgift, off. ejd. grundværdi |
20.000.000 |
9,00 prom. |
Dækningsafgift, off. ejd. forskelsværdi |
109.600.000 |
8,75 prom. |
Kirkeskat (statsgaranti) |
6.069.298.000 |
0,98 pct. (*) |
(*): Ændret fra 1,02 pct. i 2014.
Byrådets partier har fremsendt følgende som ændringsforslag:
Aftale om Budget 2015-2018 mellem byrådets partier Venstre, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Kristendemokraterne
Et enigt Byråd indgår hermed aftale om budget 2015. Byrådet er enige om, at det økonomiske råderum på 100 mio. kr. er væsentligt for at sikre stadig udvikling af kommunen, og at råderummet prioriteres til en anlægsramme på 70 mio. kr. og at 30 mio. kr. anvendes til konsolidering af kassebeholdningen.
Det er vigtigt, at alle Byrådets partier deltager i prioriteringen af det samlede budget. Herved skabes de bedste muligheder for at se på tværs og dermed skabe grundlaget for de bedst mulige prioriteringer og investeringer af de midler, der er til rådighed. Budgetarbejdet tilrettelægges, så dette til stadighed sikres.
Skulle der eventuelt ske overskridelser af budgettet i løbet af året, skal sådanne overskridelser drøftes af et samlet Byråd. Herved sikres ligeledes, at prioriteringer foretages af et samlet Byråd. Budgetopfølgningen sker fortsat ved månedlige opgørelser.
Geninvesteringspuljen på 1 % af budgettet oprettes ikke i 2015, da dette år ses som et overgangsår indtil kerneopgavetænkningen er endelig på plads.
Drift
Budgetterne i de enkelte udvalg tilrettes, så der opnås reduktioner på 37,6 mio. kr. svarende til 1,2 % af budgettet. Derved søges reduktioner i den borgernære service undgås.
De 5 mio. kr. til seniorområdet i 2015, der var tænkt afbalanceret via en reservation i Geninvesteringspuljen i 2015, finansieres i stedet gennem en tilsvarende reduktion i udgiften til aktivitetsbestemt medfinansiering.
De enkelte udvalgs prioriteringer er:
Politisk Koordination og Økonomi
Reduktion 4,4 mio. kr.
Reduktionen udmøntes ved besparelser på fælleskonti og lønbudgetter samt reduceret barselspulje.
Social Omsorg
Reduktion 10,2 mio. kr.
Fastansættelse af hjerneskadekoordinator 0,45 mio. kr.
Etablering af parrådgivning 0,5 mio. kr.
Reduktion og de nævnte tiltag finansieres i 2015 af opsamlet overskud.
Der arbejdes på at overskudsgraden reduceres.
Læring
Reduktion 12,5 mio. kr.
Reduktionen finansieres på følgende måde:
Undervisning 7,7 mio. kr.
Som følge af Folkeskolereformen forventes belægningsandelen i SFO at falde. På samme måde vil de større børn i interne og eksterne Special-SFO’er med den længere skoledag i mindre grad have behov for pasning.
Diverse budgetposter vedr. befordring til specialklasser, sikringsudgifter og specialtilbud til anbragte elever reduceres – sidstnævnte bl.a. via genforhandling af priser.
Tilretning af budgetposter til koloniophold og diverse.
Lønudgift til serviceledere reduceres som følge af etablering af elektronisk adgangskontrol. Harmonisering af lønaftaler for skolepædagoger i lighed med landets øvrige kommuner.
For PPR, Ungdomsskolen, CPU, Ungdommens Uddannelsesvejledning, Musikskolen, Billedskole og Dramaskole kan der i mindre grad ske omlægning af budgetterne (i alt ca. 0,5 mio). Forventningen er, at der kan ske en reduktion uden større ændringer. Eksempelvis kan CPU målrette anskaffelser til BYOD-strategi. Billed- og Dramaskolen vil kunne oprette et hold mindre og i UU vil der ske ændringer som følge vejledningsreform.
Dagtilbud 2,9 mio. kr.
Sammenlægning fra to til én dagpleje. Dvs. reduktion i antal ledere og tillidsvalgte. Ligeledes tilpasning i pædagognormering i forhold til faldende børnetal. Politisk beslutning er truffet, og processen er i gang.
Andre løsninger ved institutioner, hvor der betales for tomme pladser. Dvs. Børnetallet er under 42 børn.
Reduktion på centrale puljer.
Mindre forbrugsudgifter (el, varme, vand). Ved mere effektiv kontrol og opfølgning.
Sundhedsplejen og tandplejen 0,4 mio. kr.
For sundhedsplejen fastholdes tidlig indsats. Derfor reduktion i skoleundersøgelser, hvor der i dag foretages skoleundersøgelser 5 gange i skoleforløbet, og omlægning af tilbud til efterskoler.
For tandplejen var der i regnskab 2013 et uforbrugt budget, hvilket også ser ud til at være gældende for år 2014, hvorfor forventningen er, at der kan ske en reduktion uden ændringer.
Familieafdelingen 1,0 mio. kr.
Flytning af Familiecenter fra Bytorvet. Herved reduktion i dyr husleje.
Omlægning af forbrug i indsatser mellem familieafdeling og ungeindsatsen giver mindre forbrug.
Børnehandicap 0,5 mio. kr.
Omlægning og udnyttelse af ressourcer på aflastningscenter Søndergaard. Så der er behov for mindre aflastning ved aflastningsfamilier.
Etablering af gruppeforløb for forældre, så der kan reduceres på den individuelle familiekonsulentindsats.
Færre børn i SFO på grund af den længere skoledag, og herved bedre mulighed for tilrettelæggelse af fælles hjemtransport.
Beskæftigelse
Reduktion 8,5 mio. kr.
Finansierer reduktionen ved mindre dagpengeydelser, fordi der er færre ledige (dagpenge).
Indenfor kerneopgaven beskæftigelse hvor bevægelsen for borgeren er, at man kommer i job eller uddannelse, så man kan klare sig selv økonomisk vil der være særlig fokus på, at antallet af unge under 30 år på overførselsindkomster skal reduceres med 10% i hvert af årene 2015, 2016, 2017 og 2018.
Fritid og fællesskab
Reduktion 1,2 mio. kr.
Ændringer i kontrakten med Midttrafik giver en besparelse på ca. 700.000 kr. om året.
Generelle nedskæringer i antallet af køreplantimer som følge af skolereformen.
Udbud af de 5 lukkede ruter har givet en besparelse på 600.000 kr.
Den budgetsatte udgift til crossborder leasing på ca. 550.000 kr. har ikke været brugt i de sidste par år.
Hjemtagelse af 2 ruter fra Midttrafik i 2013. Besparelse på ca. 500.000 kr. er basisbudgettet ikke blevet rettet til efter.
Der afsættes 300.000 kr. til kollektiv transport til implementering af nogle af de anbefalinger der er kommet ud af arbejdet i temagruppen.
Der afsættes endvidere 265.000 kr. til Frivilligt Socialt Arbejde finansieret af ovenstående besparelser.
Læring og Fritid og Fællesskab deler driftsudgiften til fortsættelse af Fritid til alle (300.000 kr. til hver).
Sikrer driften af Glud museum fordi Kulturstyrelsen har afleveret kvalitetsrapport, der kræver yderligere driftsmidler. Fritid & Fællesskab vil derfor øge driftstilskuddet til Glud museum med 200.000 kr.
Teknik
Reduktion 0,8 mio. kr.
Finansieres i 2015 af uforbrugte midler fra 2014.
Efter 2015 skal pengene findes ved ændret adfærd vedrørende vedligehold af kommunale bygninger og udenomsarealer.
Det sker ved bedre energistyring og servicekontrakter i de kommunale bygninger, hvor vi bl.a. ser på forbruget af olie, el, gas og vand. Vi ser også på rationale ved en samlet organisering af pedelarbejde, de grønne områder og maskinpark.
Anlæg
I 2015 undersøges om der grundlag for at lave funktionsudbud på asfalt.
BMX-bane sættes på budgettet i 2016 og der fastsættes et max. kommunalt bidrag på kr. 3 mio.
Der afsættes kr. 32,8 mio. kr. til skolerenoveringer i 2015, 34 mio. kr. i 2016 og 35 mio. kr. i 2017. Investeringerne retter sig mod Hedensted, Rask Mølle og Lindved skoler samt nye låsesystemer og vuggestueafdeling i Stjernevejskvarteret.
Der afsættes 6,7 mio. kr. til sti-projekter i Løsning-Hedensted og ved Kirkholm.
Der afsættes 1,5 mio. kr. til trafiksikkerhedsprojekter.
Der afsættes 1 mio. kr. til renovering af offentlige toiletter.
Der afsættes 2 mio. kr. til renovering af vejbroer.
Der afsættes extra kr. 14 mio. kr. til vedligeholdelse af vejene.
I midlerne til asfalt indtænkes trafiksikkerhedsinitiativer.
Der afsættes 5 mio. kr. til byggemodning af boliggrunde og 2 mio. kr. til færdiggørelse af eksisterende byggemodninger.
Der afsættes 3 mio. kr. i både 2015 og 2016 til Forlængelse af Vestvejen.
I nedrivningspuljen afsættes 2 mio. kr.
Hedensted hallen: Idrætsfaciliteter ved Hedensted skole afventer en nærmere undersøgelse af finansieringsmodellen.
Med udgangspunkt i budgetaftalen kan hovedtallene i budgetårene 2015-2018 herefter opgøres således:
Kommunikation
Budgettet offentliggøres i henhold til bestemmelserne i Lov om kommunernes styrelse.
Lovgrundlag
Lov om kommunernes styrelse § 38 om Byrådets 2 budgetbehandlinger og § 30 om offentliggørelse.
Administrationen indstiller
at | budgetaftalen godkendes. |
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Steen Christensen