Læseudvikling 0. klasse
Lovstof
Folkeskoleloven
Fælles mål for 0. kl.
Hvorfor er det vigtigt?
Sproget danner udgangspunkt for al læring og er vigtig i undervisningen i skolen. Samtidig starter stort set alle børn i skolen med en forventning om at lære at læse, derfor er det vigtigt at komme godt fra start, så denne optimisme og tro bevares.
Målet er, barnet kan genkende bogstavernes form, deres navne og deres lyde. Derved er grundlaget lagt til at begynde at sætte bogstaver og lyde sammen til ord.
I starten af 0. klasse er det obligatorisk, at der laves en sprogvurdering på alle børn, således at undervisningen fra start kan tilrettelægges ud fra det enkelte barns forudsætninger. Meddelelsesbogen vil afspejle de tiltag der er lagt for det enkelte barn.
Det talte sprog (sprogudviklingen)
Barnet skal kunne bruge talesproget i samtale og skal kunne veksle mellem at lytte, at tale og at spørge.
Barnet skal kunne bruge sproget på mange forskellige måder f.eks. stille spørgsmål, fortælle, genfortælle og digte historier. Derved vil barnet videreudvikle og nuancere sit ordforråd og sin begrebsforståelse.
Det skrevne sprog (læseudviklingen)
Barnet skal i løbet af 0. kl. lære, hvad bogstaverne hedder, hvordan de ser ud, og hvordan de lyder. Barnet skal have mulighed for at gennemløbe følgende læseudvikling:
- Legelæse
- Genkende ord
- Læse korte lydrette ord ved hjælp af bogstavernes lyde.
De skal kunne anvende bogstaverne i de ord og sætninger, de selv eksperimenterer med.
Barnet skal legelæse små tekster for sig selv eller andre. De kan skrive små historier under deres tegninger. Barnet kan også lave elektroniske historier.
Barnet skal fortsat lege og eksperimentere med sproget – nu med fokus på det skrevne; ord bogstavlyde og sætningsdannelse. Det kan være rim, f.eks. mand/vand og høre rytme, f.eks. lo-ko-mo-tiv, hvor rytmen viser antal stavelser i ordet. Barnet kan også lege med forlyde f.eks. ”smage” på første bogstav i ord: mmmmmælk, så barnet bliver bevidst om, hvilket bogstav ordet starter med.
Sådan kan du hjælpe dit barn
Udvikling af sprog herunder ordforråd kommer ikke af sig selv, men sker i et aktivt samspil med andre. Fra seksårsalderen begynder barnet at kunne se, at sproget består af ord, stavelser og lyd, hvilket har stor betydning, når det skal lære at læse. Det er stadig vigtigt at læse højt for dit barn, ikke kun fordi det er hyggeligt og rart, men også fordi det giver gode muligheder for, at barnet kan udvikle sig sprogligt. Herved får barnet erfaring med det skrevne sprog, hvilket har stor betydning for læseudviklingen.
Der er mange måder, man kan støtte sit barn i denne udvikling. Her er der nævnt nogle eksempler:
- Tal med barnet om indholdet i bøger og film. Vær nysgerrige sammen med barnet og stil gerne spørgsmål, så barnet opdager flere nuancer og detaljer i det, I er fælles om. Når barnet spørger om betydningen af konkrete ord eller sammenhænge, så ros det for at have opdaget, at der var noget, det ikke forstod eller har undret sig over.
- Få barnet til at fortælle om egne oplevelser f.eks. en udflugt. Stil spørgsmål: ”Hvad så du i skoven?” Start med selv at fortælle – vær en god rollemodel.
- Giv barnet mulighed for at lytte til oplæsning og fortalte historier og inddrag barnet aktivt f.eks. ved at stille spørgsmål til barnet om historien og billederne, og ved at få barnet til at genfortælle tekstens indhold. Spørg: ”Hvad var det der skete med trolden?”, ”Hvorfor tror du det skete?” eller ”Hvad mon der sker nu?”
- Læs gerne samme bog mange gange for barnet. Når barnet kender bogen rigtig godt, kan I læse noget forkert med vilje, hvorpå barnet med stor morskab kan rette til det rigtige. Det kan også være barnet har lyst til selv at ”læse” bogen højt.
- Inspirér barnet til at inddrage skriftsprog i leg. Hvis barnet leger butik, kan I f.eks. inspirere barnet ved, at I sammen laver skilte til butikken og priser på varerne. Det kan også være menukort, hvis I leger restaurant.
- Leg, improvisér og eksperimentér med rim, rytme, sproglyde og ord, f.eks. ”Nede i Fru Hansens kælder”, ”Fem flade flødeboller på et fladt flødebollefad” ”Hvad rimer på hat? Det gør…”.
- Leg med vrøvleord, modsatte ord (ung/gammel, rig/fattig) forskellige ord med samme betydning (græder/tuder/hyler/skråler, snakke/plapre/knevre/tale), ord med flere .betydninger (klapperslange/haveslange), sammensatte ord (nisse-hue, brand-bil)
- Leg med første lyd i ord. Kast en bold til barnet og sig den første lyd tydeligt i et ord ”iii…s”. Ord, der begynder med vokaler er lettest at høre. Senere kan I prøve med konsonanter. Start med ord med s-, m- og f-, da de er lettest at høre.
- Tal om ord, der ikke bruges tit (port, kasserolle) eller begyndende fagord, fx måleenheder (liter, kilogram), geometriske former (cirkel, kvadrat)
- Spil stavelseskrig med billeder fra billedlotteri. Hvem har flest stavelser? I kan klappe, hoppe eller lægge stavelserne med legoklodser. Vinderen med flest stavelser får stikket.
- Læs små tekster. Peg med fingeren, mens I læser, så barnet kan se, at der er sammenhæng mellem det skrevne og det talte. Brug gerne begreberne ord, linje, forfra, bagfra. Kig sammen på billederne, inden teksten læses, så barnet også lærer at bruge billederne, når det skal til at lære at læse selv.
- Eksperimentér og leg med skrift og skrevne meddelelser, som middel til kommunikation, f.eks. ønskesedler, huskesedler, opskrifter, postkort, mails, sms mm.
- Inspirér barnet til at lege rollelege og teater ved at have klæd-ud-tøj og sjove rekvisitter, så barnet øver sig i at bruge sproget i forskellige situationer. I kan tilføre legen inspiration i form af forskellige temaer f.eks. skovtur, fødselsdag, rejser. Det kan også være idéer fra bøger om riddere eller hekse.
Obligatorisk evaluering i perioden
Sprogvurderingen
Denne laves på alle elever i starten af 0. klasse, således at undervisningen fra start kan tilrettelægges ud fra den enkelte elevs kompetencer og forudsætninger.
LUS (LæseUdviklingSkemaet)
LUS registrerer barnets læseudvikling.
Risikotest for ordblindhed
I slutningen af 0. kl screenes alle elever med Risikotest for ordblindhed for at identificere de elever, der er i risiko for at udvikle alvorlige læsevanskeligheder, herunder ordblindhed.
Meddelelsesbogen vil afspejle det tiltag, der er lagt for den enkelte elev.
Hvem kan kontaktes, hvis der er bekymring?
Hvis du er bekymret for dit barns læseudvikling, er det en god idé at tale med barnets lærer og evt. skolens læsevejleder om bekymringen.
På alle skoler i Hedensted kommune er der faste rådgivningsfora, hvor Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR) deltager. I et sådant rådgivningsforum vil I og lærerne kunne søge yderligere vejledning, samtidig med at I laver fremtidige aftaler.