Digital Post

Fra 1. november 2014 skal alle borgere over 15 år have en digital postkasse på borger.dk til digital post fra det offentlige. Du kan oprette postkassen allerede i dag. Det gør du på borger.dk.
Det er vigtigt, at du sørger for at læse din digitale post, ligesom hvis det var et fysisk brev.

Også for virksomheder

Digital Post er allerede lovpligtigt for virksomheder. Som virksomhed finder du Digital Post på virk.dk.

Fordele ved Digital Post

Digital Post er din postkasse på nettet. Med Digital Post kan du:

  • få en e-mail, når der er digital post til dig
  • modtage posten digitalt samme dag, som det bliver sendt
  • gratis, sikkert og hurtigt sende og modtage digital post til og fra offentlige myndigheder
  • give en pårørende adgang, hvis du ikke selv kan tømme din digitale postkasse
  • slippe for tunge ringbind – du kan nemt gemme din post og personlige dokumenter i mapper i den digitale postkasse
  • altid have adgang til din digitale post, blot du har adgang til en computer med internet og har din NemID
  • være med til at spare papir og transport af breve – det gør Danmark grønnere
  • være med til at spare din kommune og andre offentlige myndigheder for administration og portoudgifter, så pengene kan bruges på fx bedre velfærd. Der vil blive sparet op imod 1 mia. kroner om året, når alle danskere og alle danske virksomheder benytter Digital Post.

Fritagelse

Hvis du ikke har mulighed for at bruge Digital Post, kan du blive undtaget. Læs mere om hvem der kan blive undtaget samt hvordan du gør.




Oprettet den 26.10.2010
Sidst redigeret den 04.03.2014 af Webredaktionen