Politik for Sprog og Læsning

Formål

Formålet med Politik for Sprog og Læsning er, at understøtte grundlæggende krav i både Dagtilbudsloven og Folkeskoleloven og sikre en sammenhængende indsats i forhold til børns sprog- og læseudvikling på tværs af kommunen.

Den samlede sprog- og læseindsats i hele barndommen og ungdommen for børn og unge i Hedensted Kommune er derfor vigtig.

Politik for Sprog og Læsning skal fungere som en rød tråd for sprog- og læseudviklingen. Det er vores håb, at politikken vil inspirere forældrene og være rammesættende for personalet.

Gode sprog-, læse- og skrivefærdigheder spiller en vigtig rolle i børn og unges personlige, sociale og faglige udvikling. Det giver dem mulighed for at udtrykke sig, danne relationer, indgå i fællesskaber og demokrati, samt at læse sig til viden.

Dette fordrer:

  • At støtte barnets sprog- og læseudvikling.
  • At støtte barnets skriftsproglige udvikling.
  • At fremme læselyst og læseglæde.
  • At fremme et læringsmiljø, hvor børnene er aktive og produktive.

En udvikling der starter ved fødslen og fortsætter gennem hele barnets og den unges opvækst i et nært samarbejde mellem forældre, dagtilbud, skole og andre betydningsfuldevoksne - både lokalt og centralt.

 

Vision

“Sammen skaber vi bevægelse, så børn og unge i forpligtende fællesskaber udvikler sig til livsduelige og fremtidsparate mennesker” (Børne- & Ungepolitikken. 2020).

Vi ønsker med denne politik, at skabe læringsfællesskaber, så børn og unge får de bedst mulige forudsætninger for at vokse op og møde livet med mod, livsglæde og lyst til læring samt udvikle et tale- og skriftsprog, der fremmer god kommunikation.

Vores børn og unge magter allerede en del af dette i deres fritidsliv, så det handler om at sætte det i spil. For at sætte dette i spil kræver det aktivt samvær med andre og deltagelse i aktiviteter med spilleregler. Senere i livet kræves, at kommunikationen og forståelsen kan målrettes ind i forskellige sammenhænge. Det er vigtigt at kommunikation forstås på flere måder.

Læring og videnstilegnelse foregår ikke længere kun fra pædagog til barn eller fra lærer til elev, men fordrer, at børn og unge producerer såvel tale som tekst, billede og lyd. På den måde viser de, at de mestrer mange forskellige tilgange til kommunikationen.