Læseudvikling 0. klasse
Lovstof
Folkeskoleloven
Fælles mål for 0. kl.
Målet er, at eleverne skal kunne tale om sprog, have kendskab til alfabetets 29 bogstaver (navn, form og lyd), bruge bogstaver i ord og sætninger i såvel håndskrift som på computer samt eksperimentere med at læse små tekster.
Det betyder: Fra seksårsalderen begynder eleven at kunne se på sproget som et system af ord, stavelser og lyd, hvilket har stor betydning, når læseindlæringen påbegyndes.
I starten af 0. kl er det obligatorisk, at der laves en sprogvurdering på alle børn, således at undervisningen fra start kan tilrettelægges ud fra det enkelte barns forudsætninger.
Undervisningen i 0. klasse skal rettes mod sprogudvikling og forskellige udtryksformer. Dette danner bl.a. udgangspunkt for forståelse af sig selv og omverdenen og er en vigtig del af undervisningen i skolen.
Arbejdet med sproget skal indgå i alle temaer hen over året, således at eleverne udvikler kendskab til det særlige sprogbrug – fagsprog. Mestring af fagsprog gør, at de kan forstå og udtrykke sig præcist om det pågældende tema.
Handletiltag i Hedensted Kommune
Det fundament af læring, der lægges i 0. klasse, skal skolens øvrige fag bygge videre på. Derfor er det vigtigt, at eleverne får videreudviklet og nuanceret deres ordforråd og deres begrebsforståelse.
Arbejdet med sproglig opmærksomhed skal tage udgangspunkt i funktionelle sammenhænge, hvor arbejdet giver mening for eleverne, eksempelvis når de skal lege og eksperimentere med rim, sproglyde og ord.
Eleverne skal opnå kendskab til bogstavernes navn, form og lyd, og kunne anvende disse i ord og sætninger i egen håndskrift og på computer.
Eleven skal have mulighed for at gennemløbe følgende læseudvikling: Legelæse - logografisk/helordslæsning - alfabetisk læsning.
Eleverne skal lege og eksperimentere med at producere og læse små tekster for sig selv eller andre i et motiverende skriftsprogsmiljø.
Eleverne skal ligeledes lege med sætningsdannelser, således at sætningerne bliver mere nuancerede og komplekse.
Højtlæsning har stor betydning for eleverne, fordi det giver gode muligheder for samtale om indhold, hvor de kan udvikle sig sprogligt i forhold til at forstå begreber og lære nye ord. Samtidig har det stor betydning for elevernes læseudvikling, at de har erfaringer med skriftsproget.
Undervisningen skal sikre, at eleverne bliver målrettede og kreative producenter. Derfor skal de have mulighed for at bruge it og digitale medier til for eksempel at skrive og læse, fotografere, optage, kopiere og klippe små film.
Obligatorisk evaluering
Sprogvurderingen
Denne laves på alle elever i starten af 0. klasse, således at undervisningen fra start kan tilrettelægges ud fra den enkelte elevs kompetencer og forudsætninger.
LUS (LæseUdviklingsSkemaet)
LUS registrerer barnets læseudvikling.
Risikotest for ordblindhed
I slutningen af 0. kl screenes alle elever med Risikotest for ordblindhed for at identificere de elever, der er i risiko for at udvikle alvorlige læsevanskeligheder, herunder ordblindhed.
Meddelelsesbogen vil afspejle det tiltag, der er lagt for den enkelte elev.
Opmærksomhedspunkt:
Eleverne kan genkende alle bogstavernes form, navn og lyd (undtagen q, w, x og z)